Sidor

söndag 5 mars 2017

Neeej...

...snö ute.
Vet inte riktigt om jag håller med vädergudarna här.
Hmm. Var det inte vår liksom?
Nu vet jag att många gillar snö och det är faktiskt sportlov på vissa ställen i vårt land.
Men..Inte hääär.
Och inte hos mig, på min gata.
I mina tankar. Hos mig är det vår.
Har ju till och med rensat bort och plockar bort vinterkängor och en del stövlar, naturligtvis för tidigt.
Ja vet. Jag vet.
Jag är känslomässigt laddad för vår.
Så är det bara.

Igår hade jag en vän här som ville hälsa på och klappa om mig lite då jag hade vansinnigt jobbigt i menieres.
Ja jag antar ni som följt min blogg eller på Instagram läst om att jag lider av denna urk på burk sjukdom.

Igår var jag riktigt ledsen och nedstämd då jag förstått att mitt friska öra nu också det är drabbat.
Menieres får man ofta i ett öra. 
Vänster öra har varit "sjukt" några år.
Och har man riktig osis så får man det i andra örat efter ett tag. 
Och det här...taget har väl varit nu så ja jag var inte bra igår och det kom plötsligt.
I mitt friska öra.
Vad hur det yppar sig är otroligt svårt för mig att skriva om. 
Det bästa ni som vill veta och få en hum om hur det är för mig vid anfallen är att googla.
Många har aldrig hört talas om sjukdomen.
Jag hade inte en susning den dag jag fick min "dom".
Och vad vi tror och förstått fått den av den lilla rackaren fästingen då jag haft en ordentlig svår borreliainfektion.

Jösses vilka turer till och från sjukhus.
Som bästa stöd och som ständigt fanns vid min sida då jag mådde så otroligt dåligt var min dåvarande man.
Jag uppskattar och har alltid uppskattat hans hjälp då jag knappt var talför själv utan var i nån sorts koma.
Helt väck. 
I chock och i samband med alla sjukhusvistelser fick jag panik, panikångest.
Låg länge på sjukhus.
Barnen fick ta mycket stryk och som tur var har vi mor och farföräldrar som ställde upp. Alltid gjort.
Och min exman hjälpte mig. Tack.

Jag fick veta att jag hade en borreliainfektion i kroppen som i sin tur gett mig olika sjukdomar.
Som menieres, ont i min kropp, rygg mm.
Migrän, feber, sköldskörteln...listan kan göras lång.
Nåt jag får lära mig leva med.
Därför är jag ofta på sjukhus för olika tester och jobbar med min kropp nästan dagligen såsom vattengympa, yoga.
Sånt som är anpassat för mig. 
Och hur dagsformen är.
Det är sällan nåt som syns utanpå.
Men jag kan lova er att det känns innanför.
Så även om jag ser pigg ut så kan jag må fruktansvärt dåligt. 
En del spydiga kommentarer har jag fått dom sista åren då "folk" undrar om jag verkligen är sjuk då det inte syns. 
Döm aldrig någon utan att du vet innan hur den personen mår. 
Gäller även psykiska sjukdomar. 
Vet man inte nåt är det bättre att vara tyst.
Det kan såra en väldigt mycket.

Jag älskar att träffa vänner, äta ute, dansa..resa ha skoj på alla sätt och försöker absolut leva som vanligt.
Det är Mitt sätt att bearbeta och tänka bort mina alla sjukdomar jag fått pga infektionen.
Nu avslutar jag ämnet för denna gång.
Men jag lovar..det är Inget som smittar.
Man kan krama och pussa mig.
Jag är som jag är. 
En helt vanlig tjej..fast lite ovanlig kanske..blink blink.
Glad sprallig för det mesta iallafall.
Precis som du och Du och Duu.
Tänker positivt.
Här och nu.

Nåväl. 
Min kompis var här och höll mig sällskap en stund. 
Vi fick ett ryck och gjorde ingefäradryck shot.
Enkelt och gott.
Som det heter shot. 
Man ska absolut inte dricka hela flaskan då det är starkt. Väldigt starkt. Ojoj..
En shot om dagen är bra för magen hehe.

Riv 4-5 dl ingefära med skal och allt.
Lägg i en kastrull tillsammans med 2 liter vatten.
Låt de dra på svag svag värme (får inte koka) i minst 30 min (vi glömde bort tiden..var i kastrullen 1 tim..)
Pressa i 4 citroner. Vi tog även 1 lime.
Blanda i 3 msk honung.
Häll upp i varma rengjorda flaskor.
Låt det kallna.
Kan stå minst en månad i kylen.

Hoppas ni får en fin söndag.
Ta vara på varann.
Och ni vet vad jag brukar säga och skriva...vad?
Joo...glöm inte kramas extra extra mycket idag.
Det är faktiskt söndag. En riktig kram dag.
❤️
 

Äter väldigt mycket frukt...mums.
 

Hemmamys och lite godis från 
Marmorbord och skål från 
 

 

Målat tavlor till bland andra Erik och Sofia. Nu står fler beställningar på tu. Härlig sysselsättning.
Har målat i alla mina dagar. Avkopplande.
 

Perfekt..numera behöver man inte ha raka och strykta lakan. Lite busigt intryck är på ropet. Och rosa. 
Som jag gillar rosa. 
Passar perfekt i mitt sovrum till det grå bla.
 

Till slut. En vän beställde och bjöd på ett blått vin förra helgen. Ser galet farligt ut.
Spolarvätska eller munskölj?
Bestäm du.
Men friskt gott och lätt. Helt okey alltså.
 

1 kommentar: