Sidor

tisdag 26 januari 2016

God...

...morgon fina bloggvänner.
Vakna innan sonen och tänt upp med lite ljus så här på morgonkvisten.

Snart en välbehövd god smoothie och kaffe. Nu får även min äldsta son smaka på mina hälsodrycker.

Igår bjöds det på soppa av potatis, broccoli, blomkål och morötter. Koka med buljong..fram med stavmixern..och lite matlagningsgrädde, eller creamfraich i det. Mums. Väldigt smarrigt. 
Gör ofta soppor. 
Smidigt och mättande.



Kex, knäcke och lite ostar.


Hade knaperstekt skinka och strödde på.

Nuuu efter många hör av sig och vill ha tips på enkel god smoothie så visar jag min bas jag ofta kör iallafall av en "grön" variant. 
Här grönkål, vatten och en sockerfri kockosdryck istället för tex yoghurt eller kesella. Jag varierar alltid. 
Kockosdryck från Googreen kan jag verkligen rekommendera. God och lätt. 
Här ca 2 dl och 1 dl vatten. 
Använder jag kesella och keso tex blir den tjockare och krämigare.

Pressar i en hel citron alltid, alternativ lime. Eller båda. 
I denna hällde jag dessutom i 1 dl Proviva. Smak denna gång blåbär/hallon.

I med ungefär 2-3 teskedar gurkmeja.
Jag änvänder gurkmeja för mina leder skull. Ska vara mycket bra.
Sedan en bit färsk ingefära. Hackar i.
Funkar säkert lika bra med ingefära i kryddburk.

Sist i med några hallon. Färska eller frysta. Spelar ingen roll.
Denna "röra" ser kanske inte så rolig ut..

Mixa i nån minut. Det krävs i och med grönkålen måste vara hel slät. Risk annars för "gräs"känsla.

Ja..jag vet denna ser inte mycket ut för världen. Tråkig brunaktig smoothie. Hade jag hoppat hallonen och Provivan hade den blivit grön och mer fin i färgen.

Men jag kan intyga att den smakar underbar god. 
Visst lite grönkål känns igenom. 
Av gurkmejan och ingefäran känns egentligen inget. 
Syrlig, fruktig och massa vitaminer. Krämig med lite skum i och med du mixat den länge.

Bästa smoothie boken Grönt & Skönt har jag fått av sonen Erik och hans tjej Sofia.
Har nog gjort de flesta recepten från den.
Ska se vad Erik önskar för smak på sin smoothie idag. Banan? Apelsin?

En som är riktig god är bitar av äpplen, citron och nån dutt av kanel. Smakar som äpplepaj. Helst med tjockare kesella.
Värd att testa.
Kram på Er. Ha en fin dag❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar